Udgivet af Sign & Print SE, 9 april 2024
Tekst & foto: Felix Alnemark

Grafisk Profil i Motala er flyttet til større lokaler og investeret i to skæremaskiner og en flatbedprinter. Denne udvidelse har markant øget deres operationelle kapacitet, hvilket har gjort det muligt for dem at konkurrere med større virksomheder om projekter.

Ifølge Tom Jacobsson, administrerende direktør og medejer, “er Zünd-skæremaskinerne hjertet i vores drift, da alt går igennem dem.”

Virksomheden har specialiseret sig i butiksmaterialer og kampagner, foliering samt forskellige produkter såsom store formater, skilte, bannere, klistermærker, dekorationer og trykte materialer.

Graphic Profile har været omhyggelig med at vælge sine maskiner og har prioriteret kvalitet.

“Vi ventede på det rette tidspunkt til at investere og sikrede os, at vi købte det bedste udstyr til rådighed på markedet fra vores perspektiv,” forklarer Jacobsson. Det tog lang tid, før de købte deres første Zünd-skæremaskine, som nu udgør en central del af virksomhedens drift.

Kunders efterspørgsel har også påvirket virksomhedens købsbeslutninger. “Pludselig modtog vi en opgave, der krævede fræsning,” tilføjer Tom Jacobsson.

De har allerede Zünds G3 XL-3200, en digital skæremaskine på 2,3 × 3,2 meter udstyret med et kraftigt fræsemodul til hårde materialer. Skæremaskinen er udstyret med en avanceret automatiseringsløsning “Eye in the Sky”, et kamerasystem, der overvåger arbejdsområdet og automatisk registrerer registreringsmærker for at sikre præcise dimensioner og formater i skæreopgaverne.

Derudover har maskinen et integreret værktøjssystem, der giver operatørerne mulighed for at spare tid og eliminere behovet for gentagen kalibrering.
For nylig har de også investeret i en mindre Zünd-model, S3 L-1600. På trods af dens kompakte størrelse på 1,8 × 1,6 meter er denne maskine lynhurtig.

“Alt, hvad der ikke skal fræses, kan vi håndtere på denne maskine,” bemærker Tom Jacobsson.

Zünd G3 XL-3200 på 2,3 × 3,2 meter er den størtse af de to Zünd skæremaskiner og leveres med et kraftigt fræsemodul til de hårdeste materialer.
“Zünd skæremaskinerne er nemme at have med at gøre. De er ikke så komplicerede, og jeg synes det fungerer rigtig godt med dem” siger Philip Landoff. Her sammen med Tom Jacobsson.
Det multifunktionelle S3-skæresystem muliggør mange og varierede skæreprocesser.

”En løsning på spidsbeslastninger”

De har også opgraderet med en Swissqprint Nyala 2 flatbed printer. Bordet er 3,2 × 2 meter med rulle til rulle. Rullerne kan være op til 320 cm brede eller 36 cm i diameter. Sammenlignet med den tidligere flatbed, de havde, er den nye 4-5 gange hurtigere.

“Vi kører ikke konstant på fuld kapacitet, men det forbedrer markant vores evne til at håndtere spidsbelastninger. Nu er vores fokus på at minimere nedetid,” forklarer de.

Trykkeriet har for nylig opgraderet til Swissqprint Nyala 2 flatbed printer.
Stafetten starter oftest ved Storformatprinteren fra Epson.

Flatbedprinteren og skæremaskinen giver naturligvis tilsammen en øget kapacitet.

“Med de tre maskiner får vi meget større volume og kapacitet. Det rykker os op i en større liga i branchen.”

I starten af produktionslinien har de en storformatprinter af modellen Epson SureColor 80600L.

“Vi printer med en rulleprinter eller en flatbedprinter. Hårde materialer bliver printet i vores flatbedprintere og bløde materialer samt ruller bliver printet i vores Epson-maskiner.

Efterbehandling sker på Zünd skæremaskinen. Der skæres i begge typer materialer.

”Vi kan skære, trimme, fræse, bukke og sågar gravere, hvis der er behov for det”.

Virksomheden har haft stor glæde af sine indkøb.
“Selvom der er tale om betydelige investeringer, har de vist sig at være umagen værd,” konkluderer de.

Større produktionsmængder

Kapacitetsforøgelsen har haft en effekt på Motala-selskabet. Det betyder, at de kan tage større mængder opgaver ind.

“Det kunne vi ikke før på grund af manglende plads. Nogle fræseopgaver kunne vi bruge to dage på pga. logistik. Nu bruger vi kun en dag på samme opgaver fordi vi har mere plads.

Det, der er vokset mest i de senere år er produktionen.

“Vi har målrettet investeret for at kunne producere mere, og vi kan nu gøre det på meget kortere tid end før. Vi skal dog lige vænne os til det hastigheden af produktionen. Ofte tænker vi “nu er det meget”, men alligevel bliver der skubbet endnu større mængder igennem. Vi har ikke rigtig vænnet os til, hvad vi kan få ud af det endnu. Vi har indset, at vi har en ret stor kapacitet der i forhold til, hvad vi tidligere troede.

Graphic Profile har en stor produktion af kampagnemateriale, som skal laves i stor mængde på kort tid. Den type opgaver er de nu meget bedre rustet til.

Masser af plads

Trykkeriet flyttede sidste efterår ind i nye lokaler. Vintergatan i Motala er en lille del af en grafisk klynge med virksomheder som Inplastor, Sign Nordic, Motala Design & Dekor og Screen & Serigrafi.

De nye lokaler har masser af plads. Måske også til nye maskinkøb?

Team af montører

I dag arbejder ni personer i virksomheden. Fire af dem er montører der for det meste er ude hos kunder. De samler det virksomheden producerer, men løser også opgaver for andre virksomheder i branchen.

– De større aktører har ikke deres egne montører. Så vi har lavet et “samlenetværk”, så vi kan løse opgaver i Östergötland for nogle af dem. Der giver fem tilbage i produktionen Det er lidt i underkanten, så når det er muligt, forsøger vi at holde noget af montagepersonalet hjemme.

Her hvor vi står er her printere og skæremaskiner. I et tilstødende lokale er der bilfoliering og lager.

Lukas Sundahls Porsche som han tävlar med i Porsche Carrera Cup folieras om hos Graphic Profile. Han kom tvåa i tävlingen 2023 men har vunnit fem gånger tidigare.
Graphic Profile är ett av flera grafiska företag på Vintergatan i Motala.

Nyt CRM-program

Når Sign&Print kommer på besøg, er der en markant forandring undervejs.
Om få dage er de i gang med det digitale CRM-program Omikai, der er designet til at koordinere og afklare aspekter som tilbud, ordrer, planlægning, tidsallokering, materialebehov, fakturering og transport.

– Vi har set andre os implementere programmer som dette, og vi er ikke misundelige på dem. Vi skal ikke igennem nær så stor en procedure som dem, men efter vores standarder er det stort nok!

Systemet har til formål at forbedre forudsigeligheden.

“Vi går fra at sjusse os frem til estimater om produktionstider til at implementere en mere præcis digital planlægningsproces, som vi håber vil være nøjagtig. Dette vil resultere i tidsbesparelser, forbedret leveringssikkerhed og klarere leveringstidslinjer,” forklarer de.

De håber også, at det vil forbedre balancen mellem arbejdsliv og privatliv for medarbejdere under spidsbelastnings.

“Ingen skal skulle arbejde igennem en nat for at nå en deadline; i stedet skal vi på forhånd kunne se, at vi har en spidsbelastning, så vi kan begynde at arbejde på det lidt tidligere,” understreger de.

Derudover vil det give alle et klarere overblik over opgaver, der skal løses.

Netværk er vigtigt

Da Tom Jacobsson og Johan Gustafsson startede virksomheden var de kun de to. I 2009 fusionerede de med et andet selskab. De begyndte at foliere og montere for større virksomheder som Brand Factory, der havde produktion i Linköping og Farsta.

Graphic Profile producerer en masse butiksmateriale, som de også samler og monterer. Lige nu er de i gang med en opgave for en af de store tankstationkæder.

“Vi monterer vægpaneler, farvelægger vægge i stedet for at male dem, sætter piktogrammer og tekster op. Vi producerer og sender til andre installatører, men primært klarer vi mange af installationerne selv.”

Undgå at stjæle slutkunder

I starten var de mest et trykkeri for de lokale.

”Så begyndte vi at ekspandere internationalt,” fortæller Tom med et strejf af sin smålandske dialekt.

Han mener at det er en fordel for hans virksomhed at være underleverandør og ikke selv betjener slutkunder.

– Fordelen ved at være i lille Motala og ikke i Gøteborg eller Stockholm, er at det er trygt for vores nuværende kunder at arbejde sammen med os. Vi holder os fra at hverve kunder fra ”det store marked”.

Graphic Profile

Baggrund: Virksomheden blev dannet efter en fusion af William Text&Dekor og TJ’s Print and Product Labeling i 2009.

By: Motala. Flyttet til nye lokaler i efteråret 2023.

Personale: Ni personer. Cirka halvdelen arbejder i produktionen og resten i montagen.

Omsætning: Godt ti millioner og 750.000 i overskud (2022).

Hovedproduktion: Butiksmaterialer, foliering, storformat, skilte, decals og indretning.

”Det er trygt at arbejde sammen med os, fordi vi ikke er ude på det store marked og tager kunder fra vores kunder. Det tror jeg, mange føler er en stor fordel.” siger Tom Jacobsson.